Thursday, July 19, 2007

Feeënrokje

Ik heb me - nu het vakantie is - eindelijk eens aan het naaien gezet. Een jaar geleden vroeg ik aan een collega of ik haar patroon van een zelfgemaakte rok eens mocht lenen. Ik heb het naar eigen goeddunken verkleind naar kindermaat. Dit patroon ligt al een jaar in de kast, maar nu heb ik het weer bovengehaald. Hier zie je een halve rok (dit is de achterkant, maar de voorkant is hetzelfde, maar wel iets korter).

Omdat het zo'n ronde boord heeft, is het niet zo makkelijk als een recht rokje. Ik heb er dus een boordje aangenaaid. Maar toen zat ik al met een probleem: hoe breng ik daar een elastiek in?
Toen heb ik Wahmama ter hulp geroepen en speciaal voor haar zet ik hier al een paar foto's van de voorlopige helft.
Wahmama, dit als tunneltje naar binnen omplooien gaat eigenlijk niet, vanwege de ronding. Zal ik dan maar gewoon een stiksel zetten op een centimeter of twee, waar dan het elastiek doorkan? Ik heb alleen maar hele smalle elastiek van een halve cm breed. Ik ga andere kopen, kan je mij iets adviseren?
De stof is iets heel goedkoop uit een Turkse stoffenwinkel. Dit wordt dan ook wellicht een rokje voor de verkleedkoffer... maar als het lukt, dan maak ik er ook een sjiekere versie van...
Wordt vervolgd.

2 comments:

Anonymous said...

mooi hoor, ik zit hier lekker ideeën te pikken :)

ik zou idd gewoon daar een stiksel indoen (niet nog eens omplooien, dat randje eraan is heel goed bij zo'n ronding) en gaan voor elastiek van een cm of twee/drie breed, dat gaat ge eens moeten zien in de winkel wat ge het mooiste vindt. Dus uw stiksel op iets breder dan twee/drie centimeter. Gaatje laten en de elastiek erdoor trekken.

Het ziet er mooi uit hoor, ze gaat dat vast een superrokje vinden, vierjarige meisjes kennende :)

ge moogt mij ook altijd mailen als ge iets wilt vragen en snel antwoord wilt, mamawah-at-gmail-dot-com :)

Anonymous said...

ik zat mij net te bedenken dat ge wel eerst de zijnaden moet sluiten voor ge die tunnel doorstikt en elastiek erin doet..