Saturday, May 26, 2007

Varkens

Vanmorgen zaterdag moest ik voor 't eerst inspringen voor een zwangere collega die thuis zit omwille van moederschapsbescherming. Wij doen nl. wetenschappelijk onderzoek en hiervoor worden onder meer dierproeven gedaan. Zulk werk mag niet door een zwangere worden uitgevoerd. Normaal gezien ben ik zelf niet met dieren bezig, mijn specialiteit ligt meer in het laboratoriumwerk, maar omdat het verzorgen van de dieren dagelijks moet gebeuren, springt iedereen van ons kleine team eens bij. Zo moest ik dus deze voormiddag zes stallen met telkens 10 varkens onder handen nemen. Een leuke bezigheid.

Je doet eerst laarzen aan om de gang binnen te stappen. Daarna ga je een individuele stalruimte in. In een klein sas voor de eigenlijke stal, doe je een wegwerpoverall aan en andere laarzen, en ook plastieken handschoenen en een maskertje voor mond en neus. Je noteert eerst wat gegevens (datum, uur, initialen). Dan even met de laarzen door een ontsmettingsbak en je mag bij de zwijntjes... Lekker geurtje, dat moet ik jullie niet vertellen, en daarbij nog eens 25 graden in dat apenpakje. Je schept alle overblijvend voeder (in twee stallen zo'n 10 kg) met de handen in een emmer, onderwijl geduwd en besnuffeld door een vijftal aardige diertjes. Het voeder dient dan te worden gewogen.
Daarna neem je een waterslang en spuit de ene helft van de vloer, die zo een beetje als toilet dient, nat. Dan neem je een trekker en brengt al het vocht, samen met de geurige modder die zo is ontstaan, naar het afvoerputje. Ondertussen sta je lekker met je laarzen in de stront, om het even poëtisch uit te drukken.
Daarna lees je temperatuur af, checkt de waterkraantjes waaruit de varkentjes drinken, en dan mag je weer naar buiten, onderwijl een drietal hevige beestjes van je afschuddend.

In het sas doe je de overall, laarzen en handschoenen uit en de andere laarzen weer aan. Nog een paar kruisjes en gegevens noteren en dan ...

mag je dit hele ritueel nog vijf keer herhalen.

Ik heb intussen veel bewondering bijgekregen voor mijn zwangere collega...

No comments: