Tuesday, November 21, 2006

Sorry

Ik weet niet hoe het komt, maar veel mensen hebben enorm veel moeite met het zeggen van "sorry". Het is nochtans een toverwoord. Je doet iets "verkeerd", je ziet het in, je zegt sorry, en wat kan de tegenpartij dan nog aanvoeren? Niets. Je hebt toegegeven een fout(je) gemaakt te hebben, en gezegd dat je het jammer vindt dat je de ander eventueel last hebt bezorgd.
Dan kom je toch goed en ongehavend uit de strijd? Geen verwijten meer mogelijk, je staat sterk.

Toch krijg ik zelden dat woordje te horen, al zou het heel terecht zijn, en al zou mijn ergernis na het horen ervan dadelijk verdwijnen. Met als gevolg dat het onrecht, mij aangedaan, op mijn lever blijft liggen. Waarom zeggen mensen niet gewoon even "sorry"?

Ik leer het mijn kinderen alvast. Kato heeft het al goed begrepen.
Sam hoeft het nog niet uit te spreken maar krijgt de kans om het goed te maken met een knuffel. Toch weigert hij elke keer.
Koppig karakter? Ligt het daaraan bij de meeste mensen?

No comments: