Monday, January 08, 2007

Het viel allemaal best mee

... die eerste schooldag!
Vanmorgen was ik goed op tijd uit bed, en de kinderen werden ook vanzelf wakker rond 7u. Ze werkten goed mee bij het klaarmaken en zo konden we op tijd vertrekken. Kato wilde zelf graag eerst naar school gebracht worden. Dat deden we dus en ik liet ze zonder problemen bij de opvangjuf achter. Daarna Sam bij zijn onthaalmoeder en ook hij verdween al snel in de speelruimte.
Ook vanavond kwamen de twee opgewekt naar huis. Als bonus kwam buurmeisje Y. nog spelen. Een goede start dus. Heel wat anders dan vorig jaar.
Kato ging op 9 januari 2006 voor de allereerste keer naar school.

(Dit is een foto van de kerstvakantie ervoor.)

Ik had speciaal verlof genomen. We brachten Sam eerst naar de onthaalmoeder. Maar terwijl hij gewoon was dat Kato bij hem bleef, ging ze nu mee met mij. Dat vond hij maar niks.
Daarna reden we naar school en vonden het allebei heel spannend. Ik moest nog vanalles uitzoeken: waar moet de koek en het drankje in? Aan welke kapstok mag haar jas hangen? Oh ze moet nog pantoffels aandoen! Daarna mochten de mama's en papa's met de kindjes in een kring gaan zitten om het goeiemorgen liedje te zingen. Daarna een afscheidskus en knuffel en de ouders mogen (moeten) vertrekken. Maar die eerste keer weende Kato zo hard dat de juf haar moest overnemen. Daarna was het gelukkig wel snel over. Maar dat afscheid bleef nog wekenlang moeilijk. En ook Sam had het moeilijk: hij was al gans zijn leven samen geweest met zijn zusje, en nu ineens was ze er urenlang niet.

Maar vandaag: niks geen tranen, integendeel. Kato vertelde: "Het was juf Saskia vandaag. Morgen komt juf Bianca. We hebben geknipt en geplakt en ik heb iets moois gemaakt"

En toen ik Sam ging halen was hij wel blij me te zien, maar niet gehaast om naar huis te gaan. Hij speelde lekker in de zetel met de nieuwe huisgenoot van het onthaalgezin: Laika (drie - keer - raden?).

't Is heel wat beter dan 2006!

No comments: