Sunday, March 23, 2008

Appelcake en quiche

Ik heb morgen bezoek, dus ben ik zowat de hele dag in de keuken bezig geweest.
Eerst appelcake gebakken. Mijn eeuwig recept, want de meesten vinden hem erg lekker (vooral mijn schoonfamilie is er redelijk gek op).

Voor wie geïnteresseerd is, hier het recept:

- 200 gr alpro boter smelten en wat laten afkoelen
- 200 gr suiker erbij roeren
- vier eierdooiers erbij (daarom moet hij afgekoeld zijn, anders stolt dat, ja, al eens ondervonden)
- 250 gr zelfrijzende bloem erbij
- dit goed mengen

- de vier eiwitten kloppen met zakje vanillesuiker erbij
- geklopt eiwit onder het mengsel spatelen
- stukjes appel, ev. rozijnen en/of kaneel erbij

- bakken bij 180°C gedurende 45 min tot een uur

Voor deze twee + een kleintje dat al op is, heb ik de dubbele hoeveelheid van hierboven gebruikt.




En dan quiches:


- een met witloof en spek
- de andere met hesp en kaas
- en de derde met prei en zalm


bereidingswijze

- bladerdeeg van Herta uitrollen in een springvorm (bakpapier laat ik eronder)
- doorprikken met een vork

- de ingrediënten reeds vooraf bereiden (zalm en prei stomen, witloof en spekjes stoven) en goed laten uitlekken en afkoelen

- de groenten + vis of vlees op de bodem uitspreiden

- per quiche 2 eieren kloppen en alpro room en peper toevoegen (voor de quiche met zalm ook dille toegevoegd, voor die met witloof ook dragon)

- ei/roommengsel op de gevulde bodem spreiden

- geraspte kaas erover

- bakken gedurende 30 min (ongeveer) bij 200°C.


Hierbij geef ik een salade met vinaigrette met rozijntjes en fetakaas, tomaatjes, alsook zelfgebakken brood (ev. ook met feta en noten erin).



No comments: